Rond 1880 werd deze hoeve verbouwd. Het gebouw kreeg toen een schildersatelier met een groot raam op het noorden.
Er verbleven heel wat bekende schilders die naar het boerendorpje Wechelderzande kwamen afgezakt omwille van Adrien Joseph Heymans. De kunstschilder had heel wat invloed en lokte onder meer Florent Crabeels, Jacques Rosseels, Henry van de Velde en Jules Schmalzigaug naar hier. Zo werd de basis van de ‘Wechelse Schilderskolonie’ gelegd. Het waren allemaal pleinairisten, schilders in openlucht, die het academisch schilderen de rug toekeerden en de vrije natuur opzochten.
De Keizer was een kunstenaarsherberg. De enige, van de vele uit de 19e eeuw, die nu nog een horecafunctie heeft. Adrien Joseph Heymans moedigde het echtpaar Cesar Smans-Verlooy aan om hun hoevecafé te verbouwen tot logementshuis voor zijn schildervrienden. ‘Auberge Ganne’ in Barbizon, waar hij twee jaar was geweest, was hierbij zijn voorbeeld.
Het atelier in De Keizer werd soms verhuurd aan Florent Crabeels en Adrien Joseph Heymans. Later werd het verhuurd aan Henry van de Velde. Hij woonde vier jaar in de Keizer en bracht een groot deel van zijn schildersloopbaan in Wechelderzande door. In Wechelderzande schilderde hij driekwart van zijn werken. Acht werken noemde hij ‘Faits du village’ of ‘Dorpsaangelegenheden’. Het zijn werken in post-impressionistische stijl, het pointillisme.