Rond welke thema's werken we?

We zijn aan ons traject gestart in 2019. In de eerste fase vormden we op basis van een vragenlijst, diepgaande gesprekken en datamateriaal een beeld van de ‘staat van kindvriendelijkheid’ van de gemeente. Hiervoor deden we beroep op alle gemeentelijke diensten, op het middenveld en uiteraard op de kinderen en jongeren zelf. De thema’s die onder de loep zijn genomen, hebben betrekking op de volledige leefwereld van kinderen en jongeren: welzijn & gezondheid, wonen, veiligheid, onderwijs & scholen, vrije tijd (sport, spel, cultuur en recreatie), mobiliteit & verkeer, milieu, publieke ruimte, participatie & actorschap van kinderen en jongeren.

Wat sterk naar voren kwam is dat veel kinderen en jongeren niet weten waar ze voor informatie terecht kunnen. Ze zijn ook niet gewend dat hun mening gevraagd wordt door beleidsmakers of weten niet via welke kanalen ze input kunnen geven om het beleid mee vorm te geven. De gemeente doet grote inspanningen om kinderen en jongeren ruimte te geven om samen te komen en om te spelen, onder meer door de ontwikkeling van een speelweefselplan. Kinderen en jongeren gaven ook aan dit belangrijk te vinden. Ook een veilige weg naar een speelruimte en andere belangrijke ontmoetingsplaatsen, zoals de school, werd geïdentificeerd als een belangrijk aandachtspunt. De coronapandemie heeft zwaar gewogen op het mentaal welzijn van veel kinderen en jongeren. Aandacht schenken aan psychisch welzijn en mentale problemen bespreekbaar maken zijn dan ook belangrijke uitdagingen in functie van het welzijn van kinderen en jongeren. 

Op basis van de analyse legden we drie thema's vast waarop we ons focussen:

  • Participatie & communicatie
  • Mobiliteit & publieke ruimte
  • Psychisch welzijn