Vermoedelijk in 2027 start Aquafin samen met Fluvius, Pidpa, de gemeenten Lille, Vorselaar, Herentals en het Agentschap Wegen en Verkeer met rioleringswerken en de aanleg van nieuwe fietspaden langs de gewestweg N153.
De nieuwe fietspaden zullen lopen vanaf de Lichtaartsesteenweg in Poederlee tot aan de Olympiadelaan in Herentals.
Het fietstraject tussen Poederlee en Herentals voldoet immers al geruime tijd niet meer aan de behoeften van een modern fietspad en is dringend aan een upgrade toe. Langs het traject komen daarom nieuwe (maximaal vrijliggende) enkelrichtingsfietspaden. Tegelijkertijd wordt een gescheiden rioleringsstelsel aangelegd langs het tracé.
Er komen:
- brede (2m) fietspaden aan weerskanten van de rijweg,
- veiligere kruispunten.
Rioolbeheerders Aquafin, Pidpa en Fluvius maken van de gelegenheid gebruik om de N153 te voorzien van een gescheiden rioleringsstelsel.
Onveilige fietspaden en oversteekplaatsen
Het relatief lange fietstraject tussen Poederlee en Herentals voldoet al geruime tijd niet meer aan de behoeftes van een modern fietspad.
Dit omdat :
- Het veel te smal is voor dubbelrichtingsfietsverkeer.
- Het gevaarlijk dicht bij de rijweg ligt.
- Enkele noodzakelijke oversteekplaatsen onvoldoende opvallend en beveiligd zijn.
Propere waterlopen
De riolering van de woningen en bedrijven langs de N153 is vandaag nog steeds aangesloten op een gemengde riolering en loost op sommige plaatsen rechtstreeks op de ingebuisde grachten.
Hierdoor:
- komt vervuild water in oppervlaktewater terecht,
- is er geen infiltratie van regenwater in de ondergrond en ontstaan er problemen bij stortbuien,
- komt er te veel verdund afvalwater op de waterzuiveringsinstallatie toe, wat zorgt voor een lager zuiveringsrendement.
Nieuwe fietspaden tussen Poederlee en Herentals
Comfortabel en veilig fietsen
- Over de volledige lengte van het traject van de Herentalsesteenweg en Poederleeseweg wordt aan beide zijden een fietspad in asfalt van 2 m breedte voorzien.
- Lokaal tussen Watervoort en Meivuurstraat (grondgebied Herentals) is dit 3m om dubbelrichtingsfietsverkeer binnen dit traject toe te staan.
Binnen de bebouwde kom / zones 50
- wordt het fietspad verhoogd aangelegd met een boordsteen en kantstrook als
scheiding. Zo is er een scheiding tussen auto’s en fietsers, maar kunnen alle
weggebruikers elkaar wel goed zien.
Buiten de bebouwde kom / zones 70
- zorgen vrijliggende fietspaden achter baangrachten/groene stroken voor een
natuurlijke buffer. Zo ben je als fietsers volledig afgescheiden van het autoverkeer.
Veilige oversteekplaatsen
De belangrijkste kruispunten binnen het projectgebied worden opnieuw aangelegd. Zo zorgen we ervoor dat:
- fietsers en voetgangers op een veiligere manier de rijweg kunnen oversteken,
- autoverkeer vlotter kan kruisen.
Middengeleider met fietsoversteek
Ter hoogte van een aantal cruciale zijstraten wordt de N153 ook ingericht met middengeleiders (geschikt voor passage van uitzonderlijk ervoer). Zo kunnen fietsers en voetgangers vlot in twee bewegingen oversteken.
Daarnaast voorzien we aan de grote kruispunten (kruisingen met Sassenhout en Olympiadelaan) ook brede, goed zichtbare zebrapaden om veilig over te steken.
Nieuwe bushaltes
Alle bestaande bushaltes worden behouden en geoptimaliseerd tot toegankelijke haltes met een verhoogd, verbreed en traploos perron.
Om deze werken te kunnen uitvoeren, is een verbreding van het openbaar domein noodzakelijk. Het Vlaams Gewest moet hiervoor privé-eigendom verwerven en tracht dat steeds in dialoog met de eigenaar te doen. Een onderhandelaar contacteert de eigenaars hiervoor persoonlijk en geeft meer uitleg over de procedure van grondverwervingen door de Vlaamse Overheid. Opgelet: deze onderhandelingsgesprekken starten ten vroegste in 2024. Om deze gesprekken voor te bereiden zal een landmeter-expert vanaf midden 2023 de nodige plaatsbezoeken uitvoeren om de nodige opmetingen uit te voeren. Meer informatie over de onteigeningsvergoeding vind je alvast online in de brochure ‘Alles wat je moet weten over de onteigeningsvergoeding’. Surf hiervoor naar: www.vlaanderen.be/onteigening-door-de-overheid.
Ter voorbereiding van het grondverwervingsdossier voert een landmeter-expert vanaf 15 mei 2023 plaatsbezoeken uit. Hij doet nieuwe metingen en maakt een inventarisering van de opstallen (zoals omheiningen, schuttingen, poorten, hagen en bomen) die op de betrokken percelen voor grondverwerving staan. Dat document vormt de basis voor het bepalen van de waarde van de opstallen. Als eigenaar krijg je naast de vergoeding van de grondwaarde ook een compensatie voor de opstallen. De landmeter-expert voert zijn werk uit op het openbaar domein en je hoeft hiervoor niet thuis te zijn.
Mocht je nog vragen hebben? Contacteer landmeter-expert Vincent Verbeeck via vincent.verbeeck@grenslandmeters.be of via 0499 20 51 36.
2016
Op 2 maart 2016 werden de plannen voorgesteld tijdens een bewonersvergadering. De vergadering ging voornamelijk over de rooilijnen en de onteigeningen. Via deze link kan je de presentatie van deze avond bekijken.
Plannen
- van N135-Lichtaartsesteenweg tot Mertensstraat
- van Mertensstraat tot grens Vorselaar
- dwarsprofielen
2024
Op 21 mei 2024 was er een infomarkt voor de bewoners waar iedereen vragen kon stellen.
Bij de aanleg van fietspaden is het aangewezen het vademecum fietsvoorzieningen te volgen. Dit geeft aan dat enkelrichtingsfietspaden veel veiliger zijn dan een dubbelrichtingsfietspad. Het is bewezen dat er veel meer ongevallen gebeuren bij een dubbelrichtingsfietspad en dit is te wijten aan het verwachtingspatroon van bestuurders. Bestuurders kijken voornamelijk naar die zijde waar ze verkeer verwachten, fietsers die uit onverwachte – maar reglementaire – richting komen worden dan sneller over het hoofd gezien. Bovendien worden er enkel subsidies uitgekeerd door de hogere overheid als met het Vademecum fietsvoorzieningen rekening gehouden wordt.
Het klopt dat op grondgebied Vorselaar en Herentals plaatselijk (en over beperkte lengtes) langs één zijde van de rijweg een dubbelrichtingsfietspad wordt aangelegd (opgelet: in deze gevallen blijft het enkelrichtingsfietspad aan de andere kant van de rijweg steeds behouden). Plaatselijke dubbelrichtingsfietspaden worden aangelegd om het aantal oversteekplaatsen te beperken. Bij het inrichten van oversteekplaatsen spelen steeds de volgende twee overwegingen:
- Veiligheid van de fietsers: fietsers zijn van nature geneigd om de kortste en/of veiligste weg te nemen en het aantal oversteekbewegingen tot een minimum te beperken.
- Functie ‘doorgaand verkeer’ van een gewestweg: het creëren van een oversteekplaats ter hoogte van elke zijstraat voldoet niet aan het verwachtingspatroon van bestuurders op een gewestweg, hetgeen gevaarlijke situaties zou kunnen opleveren.
Het is steeds een evenwicht zoeken tussen twee bovenstaande overwegingen bij de bepaling van de locatie van oversteekplaatsen. Meestal zijn de getelde fietsintensiteiten hierbij van doorslaggevende aard.
- Vanaf kruispunt Olympiadelaan tot aan ovonde Wellens aan de kant van de oneven huisnummers (is reeds uitgevoerd tijdens asfalteringswerken van 2013)
- fietsers die vanuit Nederrij naar Netepark/Sport Vlaanderen rijden hoeven niet over te steken.
- Vanaf paadje tussen Poederleeseweg 88-90 tot aan kruispunt Olympiadelaan aan kant van de even huisnummers
- fietsers van de achterliggende wijken kunnen op die manier oversteken aan het verkeerslichtengeregeld kruispunt aan de Olympiadelaan.
- Vanaf Meivuurstraat tot aan Watervoort aan de kant van de oneven huisnummers
- Op basis van fietstellingen is gebleken dat er ter hoogte van Watervoort merkelijk meer fietsers oversteken dan ter hoogte van Noord-Dauwenland. Er komt een oversteekplaats ter hoogte van de Watervoort. Fietsers die vanaf Watervoort naar de Meivuurstraat willen rijden, kunnen dit doen via het dubbelrichtingsfietspad.
De bedoeling van de bewonersvergadering in maart 2016 was om het ontwerp onteigeningsplan af te toetsen bij de bewoners. Op basis van opmerkingen van de bewoners werden er nog aanpassingen uitgevoerd. Vermoedelijk begin 2024 wordt een nieuwe bewonersoverleg georganiseerd waarin de onteigeningsprocedure nogmaals zal worden toegelicht. Daarna gaat IOK bij elke eigenaar apart langs om de individuele grondverwerving te bespreken. Specifieke vragen met betrekking tot de grondverwerving van je perceel kunnen tijdens dit plaatsbezoek besproken worden.
Op dit moment is dat nog niet duidelijk omdat eerst alle grondverwervingen moeten gerealiseerd zijn. Zodra dit achter de rug is kan er verder gestart worden met de zoektocht naar een aannemer. Als alles vlot verloopt kunnen de werkzaamheden vermoedelijk vroegste einde 2027 of begin 2028 starten. Ondertussen stemmen we verder af met alle partijen (gemeentebesturen van Lille, Vorselaar en Herentals; rioolbeheerders Pidpa, Fluvius en Aquafin; nutsmaatschappijen) welke werkzaamheden we het beste combineren in een gezamenlijk uitvoeringsdossier in functie van een zo efficiënt mogelijke ‘minder-hinder-aanpak’. Ook bekijken we dan op welk grondgebied de werken van start zullen gaan. Je krijgt hierover meer informatie tijdens een volgende informatievergadering.