Informatiefiche aanwervingsprocedure voor coördinator milieu

Contractueel - niveau B4-B5 – voltijds

Bedankt alvast voor je interesse en vertrouwen in ons bestuur.
Om in aanmerking te komen om deze functie te vervullen dien je een procedure te doorlopen, die we hier nog even in detail weergeven.

Indienen van je kandidatuur

Je doet dit bij voorkeur via volgende knop
Je kandidatuur indienen

Solliciteren kan tot uiterlijk 27 mei 2025.

Beoordeling van de ingekomen kandidaturen

Het college van burgemeester en schepenen gaat onmiddellijk na de uiterste datum van indienen van de kandidaturen over tot de beoordeling van de ingekomen sollicitatiebrieven. Bij de beoordeling wordt gekeken of je sollicitatie voldoet  aan alle voorwaarden zoals bv. de aard van het door jou behaalde diploma. Indien je voldoet aan alle voorwaarden word je later uitgenodigd voor de selectieprocedure.

Samenstelling van de selectiecommissie

Voor het afnemen van het aanwervingsexamen doet het lokaal bestuur beroep op een selectiecommissie die minimaal is samengesteld uit drie personen die vertrouwd zijn met of kennis hebben van de problematiek met betrekking tot de inhoud van de te begeven functie.

De algemeen directeur van het lokaal bestuur, of een vervanger zetelt als waarnemer.

Het aanwervingsexamen

De selectieprocedure van de gemeente Lille resulteert in een bindende rangschikking van de geslaagde of geschikt bevonden kandidaten in volgorde van de behaalde punten of scores.

Het examenprogramma bestaat uit volgende onderdelen

  • Deel 1  schriftelijke proef (50 punten)

Het schriftelijk gedeelte is een bevraging van functierelevante kennis zoals gevraagd wordt in het functieprofiel (kan bv. bestaan uit kennis wetgeving, kennis informatica, gevalstudie,…)

De selectiecommissie bepaalt de inhoud van dit deel.

Om te slagen en dus te mogen deelnemen aan het mondeling gedeelte dient er 50% behaald te worden.

  • Deel 2 mondeling gedeelte (50 punten)

Dit is een toetsing van de algemene ontwikkeling , competenties en de motivatie van de kandidaat. Er wordt nagegaan of het profiel van de kandidaat overeenstemt met de specifieke vereisten voor de functie. Er wordt eveneens gepeild naar de interesse voor het werkterrein, het organisatievermogen en de sociale vaardigheden. Daarnaast kan er op het schriftelijk gedeelte teruggekomen worden.
Om te slagen dient er 50% op dit onderdeel behaald te worden.

Om voor het totaal van de selectieprocedure geslaagd te zijn, dien je in totaliteit (deel 1 en deel 2 samen) 60% te behalen.

  • Deel 3  Psychotechnische gedeelte

Het betreft een screening van de intrinsieke vaardigheden, onderzoek naar leidinggevend potentieel en de persoonlijkheidskenmerken vereist voor de functie. Hiertoe kunnen verschillende  proeven en technieken worden aangewend, afhankelijk van het niveau (bv. assessment, interview,     vaardigheidstest, persoonlijkheidstest,…(

Dit onderzoek resulteert in het bekomen van een voor de functie gunstig geschiktheidsprofiel.

Het psychotechnisch gedeelte wordt afgenomen door een selectiebureau.

 Voor dit gedeelte worden enkel de vijf best gerangschikte en geslaagde kandidaten van deel 1 en deel 2 toegelaten.

Indiensttreding

De aanstellende overheid bepaalt de concrete datum van indiensttreding in onderling akkoord met het personeelslid, als het geselecteerde personeelslid wegens een opzeggingstermijn bij een andere werkgever of wegens een andere geldige reden niet onmiddellijk in dienst kan treden.

Wervingsreserve 


De geslaagde kandidaten die niet als eerste eindigen maar wel geslaagd zijn, worden in volgorde van behaalde punten, opgenomen in een wervingsreserve voor deze functie voor de periode van 2 jaar. De duur van de wervingsreserve vangt aan vanaf het moment dat de eerste kandidaat aangesteld wordt door de aanstellende overheid.

Nog meer inlichtingen ?


Wens je nog meer informatie dan kan je tijdens de kantooruren hiervoor terecht op de personeelsdienst op telefoonnummer 014 44 82 37 of via mail op personeel@lille.be.

Wie weet kom jij binnenkort ons team vervoegen!

Veel succes !

Hieronder vind je nog het functieprofiel, aanwervingsvoorwaarden, weddeschalen, andere voordelen, uurregeling

Functieprofiel

Afdeling ruimte - coördinator milieu

Globaal doel van de functie

Als coördinator milieu  maak je deel uit van een groep van deskundigen. Samen met je collega-deskundigen vorm je een team dat instaat voor het opvolgen, behandelen en adviseren van dossiers die zich situeren binnen de volgende vakgebieden: ruimtelijke ordening en stedenbouw, ruimtelijke planning, wonen, milieu en mobiliteit. Je vertaalt het beleid naar ingrepen op het terrein en geeft beleidsinput vanuit het eigen expertisedomein.

Plaats in de organisatie

Je rapporteert aan het diensthoofd ruimte.

Niveau

B4-B5 (Cv)

Taakbeschrijving

De taakbeschrijving met een overzicht van de specifieke bevoegdheden en taken wordt door de rechtstreekse leidinggevende, bij voorkeur in overleg met de titularis, opgemaakt en goedgekeurd. Deze is verwerkt in een takenmatrix en is ten allen tijde raadpleegbaar.
De taakbeschrijving geeft een overzicht van de belangrijkste specifieke taken zodat de medewerker zich een correct beeld kan vormen van de functie.

Bij de omschrijving van de taken streeft de leidinggevende naar een volledige en actuele taakomschrijving. Dit sluit echter niet uit dat de functie ook (tijdelijke) taken kan omvatten die niet in de lijst zijn opgesomd.

1. Omgevingsvergunningen en milieutechnisch advies

Je behandelt omgevingsvergunningsaanvragen met focus op de milieutechnische aspecten. Je voert terreinonderzoeken uit en formuleert deskundig advies op basis van milieueffectenrapporten en geldende regelgeving.

Concreet omvat dit onder meer:

  • Uitvoeren van terreinbezoeken en technische onderzoeken.
  • Beoordelen en adviseren over meldingen en vergunningsaanvragen (exploitatie IIOA).
  • Administratieve afhandeling van meldingen en vergunningsaanvragen, en ondersteuning bij stedenbouwkundige handelingen.
  • Voorbereiding van college- en gemeenteraadsbeslissingen.
  • Interpretatie en correcte toepassing van milieuwetgeving (o.a. VLAREM, geluidshinder, bosdecreet).
  • Fungeren als aanspreekpunt inzake milieuwetgeving en anticiperen op nieuwe regelgeving.
  • Adviseren en aanmanen in het kader van omgevingsvergunningen, inclusief het opstellen van verslagen van vaststelling bij inbreuken.
  • Toezicht houden op de uitvoering van verleende vergunningen en communiceren met burgers en belanghebbenden op een constructieve manier.
  • Uitvoeren van dienstoverschrijdende projecten en op de hoogte blijven van relevante wet- en regelgeving.

2. Milieubeleid en duurzaamheid

Je werkt actief mee aan het uittekenen en uitvoeren van het gemeentelijk milieubeleid op vlak van milieu, klimaat, natuur, water, landbouw en dierenwelzijn.

Je verantwoordelijkheden zijn onder meer:

  • Meeschrijven aan en opvolgen van beleidsplannen rond milieu en duurzaamheid.
  • Sensibiliseren, opleiden en motiveren van diverse doelgroepen.
  • Zoeken naar en beheren van financiering en subsidies voor milieu- en klimaatprojecten.
  • Beleidsadvies geven op basis van je expertise binnen de milieudienst.
  • Opvolgen en uitvoeren van projecten en acties uit het milieubeleidsplan.
  • Initiatief nemen voor nieuwe acties, campagnes en verbetertrajecten.

3. Ondersteuning handhaving ruimtelijke ordening en milieu

Je ondersteunt je collega die verantwoordelijk is voor de handhaving van regelgeving inzake ruimtelijke ordening en milieu.

Dit houdt in:

  • Toezicht & handhaving: controleren van vergunningen en regelgeving, opvolgen van klachten en het juridisch afhandelen van inbreuken.
  • Advies & begeleiding: informeren en adviseren van burgers, bedrijven en collega’s over handhavingsprocedures.
  • Samenwerking & vertegenwoordiging: samenwerken met partners zoals politie en inspectiediensten en vertegenwoordiging in externe werkgroepen.
  • Beleidsvoorbereiding: mee uitwerken van het meerjarig handhavingsplan en de jaarlijkse actieplannen.
  • Projectwerking & communicatie: meewerken aan dienstoverschrijdende projecten en zorgen voor duidelijke externe communicatie

Onze waarden

  • Vertrouwen
    Medewerkers krijgen de kans om verantwoordelijkheid en initiatief te nemen. leidinggevenden geven en krijgen hiervoor het nodige vertrouwen en ondersteuning.
  • Ik als fiere ambassadeur
    Onze medewerkers zijn fiere ambassadeurs van hun werk, hun afdeling en de organisatie als geheel.
  • Burgers centraal
    In alles wat we doen staan de burgers centraal en is een klantgerichte dienstverlening de drijfveer van onze medewerkers.
  • Efficiënt en kwaliteitsvol werken
    We kijken kritisch naar onze werking en sturen deze continu bij.

Resultaatsgebieden

Het lokaal bestuur Lille verwacht resultaten op teamniveau op het vlak van interne en externe klanten:

  • Creëren, voorstellen en implementeren van voorwaarden om de verwachtingen van de klanten in te lossen
  • Onderhouden van goede externe contacten met relevante personen of instanties en organisaties, teneinde de globale werking van het team te optimaliseren
  • Waken over de kwantiteit en de kwaliteit van de geleverde diensten binnen de organisatie


Het lokaal bestuur Lille verwacht resultaten op teamniveau  op het vlak van organisatie en interne werking:

  • De visie en strategie van de organisatie uitdragen en de implementatie sterk ondersteunen
  • Verantwoordelijk voor de leiding, organisatie en coördinatie van zijn of haar personeelsleden met bijzondere aandacht voor het sturen van medewerkers in functie van de te halen doelen
  • Transparante processen opzetten, bewaken en bijsturen
  • Zorgen voor een goede interne communicatie
  • Rapportering initiëren, faciliteren, controleren en waar nodig bijsturen
  • Bewaken van het efficiënt en doeltreffend inzetten van mens en middelen
  • Budget opmaken, monitoren en bewaken en dit voor zowel kosten als opbrengsten

Het lokaal bestuur Lille verwacht resultaten op het vlak van verbetering en innovatie:

  • Opvolgen van nieuwe mogelijkheden en opportuniteiten
  • Positief-kritisch zijn en actief meedenken en meewerken op het vlak van continue verbetering van de organisatie
  • Medewerkers stimuleren in het kader van verbetering en innovatie

Rollen

Kenniscompetenties

  • Algemene regelgeving: basiskennis – Je kennis is voldoende om zelfstandig te werken aan doorsnee opdrachten met een normale moeilijkheidsgraad.
  • Specifieke regelgeving: grondige kennis – Je volgt proactief wijzigingen op zodat je specifieke opdrachten, inclusief uitzonderingen, tot een goed eind kan brengen.
  • Managementtechnieken: elementaire kennis – Je kan de materie voldoende situeren en zelf op zoek gaan naar meer informatie.
  • Microsoft Office: basiskennis – Je kennis is voldoende om zelfstandig te werken aan doorsnee opdrachten met een normale moeilijkheidsgraad.
  • Specifieke software: basiskennis – Je kennis is voldoende om zelfstandig te werken aan doorsnee opdrachten met een normale moeilijkheidsgraad.
  • Sectorkennis: grondige kennis – Je volgt proactief wijzigingen op zodat je specifieke opdrachten, inclusief uitzonderingen, tot een goed eind kan brengen.
  • Kennis eigen organisatie: basiskennis – Je kennis is voldoende om zelfstandig te werken aan doorsnee opdrachten met een normale moeilijkheidsgraad.

Gedragscompetenties

Kerncompetenties
  • Klantgerichtheid: je benadert interne en externe klanten vanuit een houding die erop is gericht om hen optimaal te ondersteunen in het oplossen van hun problemen en tegemoet te komen aan hun wensen en noden. Je houdt hierbij rekening met de belangen van de organisatie en de dienstverlener. Je benadert klanten als een volwaardige partner en staat open voor hun klachten en feedback.
  • Oplossingsgerichtheid: je voert toegewezen taken autonoom uit zonder hierbij anderen onnodig te betrekken. Je gaat gepast om met onverwachte wendingen door initiatieven te ontwikkelen binnen de grenzen van de functie en je eigen mogelijkheden. Je kan hiervoor diverse alternatieven genereren, de gepaste keuze maken en deze implementeren binnen het operationele werkveld.
  • Betrokken zijn en kwalitatief handelen: je stelt je borg voor het behalen van de doelstellingen van je eigen functie. Bij het uitvoeren van je taken leg je de lat kwalitatief voldoende hoog. Je voelt je hiervoor persoonlijk verantwoordelijk. Je laat organisatiebelangen primeren op persoonlijke belangen.
Functiespecifieke competenties
  • Medewerkers opvolgen: je volgt prestaties op gestructureerde wijze op, zowel op kwantitatief als kwalitatief vlak, evenals het nakomen van gemaakte afspraken. Daarvoor ontwikkel je systemen die je succesvol toepast.
  • Motiveren: je detecteert wat anderen intrinsiek en extrinsiek motiveert of demotiveert. Je spreekt mensen op individueel en groepsniveau gepast aan zodat ze taken en opdrachten met inzet, enthousiasme en oog voor kwaliteit aanpakken.
  • Positief beïnvloeden: dankzij je onderhandelingsvaardigheden en de manier waarop je omgaat met mensen oefen je een positieve invloed uit op anderen en laat hen zo de gepaste beslissingen nemen.
  • Overtuigen: je kan mensen aanspreken op basis van inhoudelijke argumenten en persoonlijke uitstraling. Je onderbouwt standpunten met rationele argumenten, bent bereid om eigen ideeën ter discussie te stellen en kan je standpunten laten aanvaarden door anderen, met oog en begrip voor tegenargumenten en weerstanden.
  • Conceptueel denken: je kan het operationele werkveld overstijgen en onderliggende trends, opportuniteiten, waarden, belangen en noden detecteren en verwoorden. Je kan het hier en nu loslaten en abstract redeneren.
  • Processen en procedures vormgeven: je ontwikkelt en zet processen en de structuur van de organisatie op, verspreid over meerdere activiteitsdomeinen en functionaliteiten.
  • Organisatiesensitiviteit: je bent je bewust van de gevolgen en de invloed van je eigen activiteiten en beslissingen op andere onderdelen en mensen van de organisatie.
  • Verantwoordelijkheid opnemen: je stelt jezelf aansprakelijk voor correct geleverde prestaties binnen het gebied waarvoor je verantwoordelijk bent en dit tegenover alle niveaus van de organisatie.
Gedrag, inzet & attitude
Omgaan met stressfactoren

Je blijft efficiënt functioneren in complexe situaties met (langdurige of regelmatig weerkerende) hoge tijds- of werkdruk, in onverwachte of moeilijke situaties en/of bij tegenslag, teleurstelling of kritiek. Dit geldt ook wanneer deze situaties de eigen opdracht overstijgen.

Indicatoren:

  • Je blijft je niettegenstaande grote tijdsdruk open opstellen voor meningen of opmerkingen van anderen.
  • Je blijft in situaties van grote druk en weerstand zoeken naar een aangepaste stijl en aanpak om toch jouw doelstelling te bereiken.
  • Je brengt, in geval van innerlijke stress, deze stress niet over aan anderen.
  • Je blijft na perioden van aanhoudende stress de zaken beheren door onder andere aan gerichte taakverdeling te doen.
  • Je denkt proactief aan oplossingen om de complexe situaties te beheersen.
Respectvol en correct handelen

Je maakt in verschillende situaties een goede en geloofwaardige indruk.

Indicatoren:

  • Je gebruikt correcte omgangsvormen gezien de omstandigheden (bv. geen voornaam gebruiken in bepaalde situaties, zich verontschuldigen bij te laat komen,…).
  • Je draagt zorg voor je voorkomen (netjes en verzorgd, aandacht voor persoonlijke hygiëne).
  • Je past je kleding en voorkomen aan in functie van de gedragscode die in de situatie van toepassing is.
  • Je behandelt iedereen correct en evenwaardig.
  • Je gaat gepast om met verschillende mensen.
  • Je toont je matuur in de omgang en gaat goed om met controle, opdrachten en feedback.
  • Je hebt respect voor iedereen en gedraagt je correct naar anderen toe.
  • Je probeert niet om anderen met halve waarheden voor je kar te spannen.
  • Je hebt respect voor de eigendom van anderen en van het bestuur in het bijzonder en gebruikt de ter beschikking gestelde middelen waarvoor ze dienen.
  • Je zorgt ervoor dat je belangenverstrengeling vermijdt.
  • Je rapporteert eerlijk en volledig.
  • Je komt gemaakte beloften en engagementen na.
Organisatiebetrokkenheid en deontologie

Je toont je verbonden met de organisatie en functie en je bewaakt en verdedigt op consequente wijze de belangen, de opdracht en de strategie van de organisatie.

Indicatoren:

  • Je durft harde standpunten innemen die ten goede komen van de gehele organisatie, zelfs indien die minder populair zijn binnen de eigen entiteit.
  • Je praat over ‘wij’ in plaats van ‘zij’ als je het over de eigen organisatie hebt.
  • Je geeft in de eigen aanpak blijk van de belangen van de organisatie te onderkennen en zelf conform te handelen.
  • Je legt uit hoe men tot belangrijke beslissingen is gekomen.
  • Je verdedigt de keuzes van de dienst/organisatie ten aanzien van collega’s, eigen medewerkers en derde
Vriendelijk zijn

De burger verwacht als ‘klant’ van het lokaal bestuur een klantvriendelijke en professionele dienstverlening. Je staat ten dienste van alle burgers, bedrijven en bezoekers zonder onderscheid te maken en je hebt oog voor hun wensen en behoeften en je handelt hiernaar. Je anticipeert op de behoeften en staat garant voor een kwaliteitsvolle dienstverlening. Je communiceert  vriendelijk en beleefd in alle omstandigheden.
Indicatoren:

  • Je gedraagt je correct naar alle klanten (intern en extern).
  • Je vermijdt betrokken te geraken in roddels en commentaar over klanten (intern en extern).
  • Je toont belangstelling als iemand iets aan je vraagt en geeft gepast en correct een antwoord.
  • Je draagt bij tot een positief imago van je dienst en van het bestuur in zijn totaliteit.
  • Je zegt hartelijk goede morgen, goede dag, … waar mogelijk en wenselijk.
  • Je zorgt steeds voor een professioneel antwoord.
  • Je hebt aandacht voor een correct non-verbaal gedrag.
Beschikbaar en flexibel zijn

Je zet je in die mate in en je toont engagement zodat je ook in moeilijkere omstandigheden de doelen van de dienst/organisatie kan bereiken. Je kan je eigen gedragsstijl, handelswijze en benadering op een efficiënte wijze veranderen in functie van de situatie of personen om zo een doel te bereiken.

Indicatoren:

  • Je bent enthousiast als je een uitdaging krijgt.
  • Je geeft wanneer nodig net het ietsje meer om de opdrachten kwalitatief af te werken tegen de deadlines.
  • Je bent een doorzetter wanneer nodig.
  • In moeilijke omstandigheden en piekperiodes sta je er voor je team.
  • Je springt spontaan bij waar nodig.
  • Je zoekt eerst oplossingen voor een taak met problemen alvorens je communiceert dat iets niet zal lukken.

Aanwervingsvoorwaarden

Algemene aanwervingsvoorwaarden
  • Een gedrag vertonen dat in overeenstemming is met de eisen van de functie.
  • De burgerlijke en politieke rechten genieten.
  • Medisch geschikt zijn.
Specifieke aanwervingsvoorwaarden
  • slagen in een aanwervingsexamen
  • minstens houder zijn van een bachelordiploma of een diploma van het hoger onderwijs van één cyclus of daarmee gelijkgesteld (ook schoolverlaters) – ook kandidaten zonder diploma maar met relevante ervaring kunnen zich kandidaat stellen mits het afleggen van een capaciteitsproef

Uitgewerkte weddeschaal

Hierbij de uitgewerkte  jaarweddeschalen. De bedragen zijn brutobedragen aan 100% en moeten aangepast worden aan de huidige index door vermenigvuldiging met een factor 2,1223 (indexcijfer). Om je bruto -maandwedde te kennen dien je deze bedragen te delen door 12.

Je begint in de weddeschaal B4. Na 9 jaar schaalanciënniteit in B4 en na het verkrijgen van een gunstige evaluatie kan je doorschuiven naar weddeschaal B5. 

 B4B5
Minimum  
Maximum  
   
019.95021.400
120.75022.300
220.75022.300
321.60023.250
421.60023.250
522.40024.150
622.40024.150
723.25025.050
823.25025.050
924.05026.000
1024.05026.000
1124.85026.900
1224.85026.900
1325.70027.800
1425.70027.800
1526.50028.750
1626.50028.750
1727.30029.650
1827.30029.650
1928.15030.550
2028.15030.550
2128.95031.500
2228.95031.500
2329.75032.500

Wat bieden wij jou?

Naast je maandelijkse wedde zijn er nog enkele extralegale voordelen:

  • Maaltijdcheques van 8 euro waarvan 1,09 werknemersbijdrage
  • Ecocheques
  • Fietsvergoeding voor woon-werkverkeer van 0.36 euro/km
  • Gratis aansluiting hospitalisatieverzekering (ook tussenkomst voor gezinsleden)
  • Tweede pensioenpijler
  • Kansen op permanente opleiding en persoonlijke ontwikkeling
  • Gunstige verlofregeling
  • Korting sportabonnement Sportoase Balsakker
  • Mogelijkheid tot fietslease na 6 maanden dienst

Uurregeling

Het dagschema voor een voltijds personeelslid ziet er uit als volgt :

 GlijtijdStamtijdglijtijdstandaardtijd
Maandag08.00-09.0009.00-12.0012.00-21.0010U48
Dinsdag08.00-09.0009:00-12.0012.00-19.007u12
woensdag08.00-09.0009.00-12.0012.00-19.007u12
Donderdag08.00-09.0009.00-12.0012.00-19.007u12
vrijdag08.00-09.0009.00-12.0012.00-16.003U36

Deze standaardtijd wordt in rekening gebracht bij vakantie, ziekte, …

Aanwezigheden voor 08.00u en na 19.00u worden niet als arbeidsprestatie aangerekend, behoudens uitdrukkelijke opdracht van de clustercoördinator, algemeen directeur of het college van burgemeester en schepenen. Deze prestaties worden gevalideerd volgens de compensatieregeling inzake overuren.

Prestaties worden opgevolgd via een tijdsregistratiesysteem.

Mocht je nog bijkomende vragen hebben, aarzel vooral niet en neem contact op met de personeelsdienst 014 44 82 37 of via personeel@lille.be.