Contractueel - niveau B1-B3 – voltijds - halftijds
Bedankt alvast voor je interesse en vertrouwen in ons bestuur.
Om in aanmerking te komen om deze functie te vervullen dien je een procedure te doorlopen, die we hier nog even in detail weergeven.
Indienen van je kandidatuur
Je doet dit bij voorkeur via volgende knop
Je kandidatuur indienen
Solliciteren kan tot uiterlijk 20 oktober 2024.
Beoordeling van de ingekomen kandidaturen
Het college van burgemeester en schepenen gaat onmiddellijk na de uiterste datum van indienen van de kandidaturen over tot de beoordeling van de ingekomen sollicitatiebrieven. Bij de beoordeling wordt gekeken of je sollicitatie voldoet aan alle voorwaarden zoals bv. de aard van het door jou behaalde diploma. Indien je voldoet aan alle voorwaarden word je later uitgenodigd voor de selectieprocedure.
Samenstelling van de selectiecommissie
Voor het afnemen van het aanwervingsexamen doet het lokaal bestuur beroep op een selectiecommissie die minimaal is samengesteld uit drie personen die vertrouwd zijn met of kennis hebben van de problematiek met betrekking tot de inhoud van de te begeven functie.
De algemeen directeur van het lokaal bestuur, of een vervanger zetelt als waarnemer.
Het aanwervingsexamen
De selectieprocedure van de gemeente Lille resulteert in een bindende rangschikking van de geslaagde of geschikt bevonden kandidaten in volgorde van de behaalde punten of scores.
Het examenprogramma bestaat uit volgende onderdelen
- Deel 1 schriftelijke proef (50 punten)
Het schriftelijk gedeelte is een bevraging van functierelevante kennis zoals gevraagd wordt in het functieprofiel (kan bv. bestaan uit kennis wetgeving, kennis informatica, gevalstudie,…)
De selectiecommissie bepaalt de inhoud van dit deel.
Om te slagen en dus te mogen deelnemen aan het mondeling gedeelte dient er 50% behaald te worden.
- Deel 2 mondeling gedeelte (50 punten)
Dit is een toetsing van de algemene ontwikkeling , competenties en de motivatie van de kandidaat. Er wordt nagegaan of het profiel van de kandidaat overeenstemt met de specifieke vereisten voor de functie. Er wordt eveneens gepeild naar de interesse voor het werkterrein, het organisatievermogen en de sociale vaardigheden. Daarnaast kan er op het schriftelijk gedeelte teruggekomen worden.
Om te slagen dient er 50% op dit onderdeel behaald te worden.
Om voor het totaal van de selectieprocedure geslaagd te zijn, dien je in totaliteit (deel 1 en deel 2 samen) 60% te behalen.
- Deel 3 Psychotechnische gedeelte
Het betreft een screening van de intrinsieke vaardigheden, onderzoek naar leidinggevend potentieel en de persoonlijkheidskenmerken vereist voor de functie. Hiertoe kunnen verschillende proeven en technieken worden aangewend, afhankelijk van het niveau (bv. assessment, interview, vaardigheidstest, persoonlijkheidstest,…(
Dit onderzoek resulteert in het bekomen van een voor de functie gunstig geschiktheidsprofiel.
Het psychotechnisch gedeelte wordt afgenomen door een selectiebureau.
Voor dit gedeelte worden enkel de vijf best gerangschikte en geslaagde kandidaten van deel 1 en deel 2 toegelaten.
Indiensttreding
De aanstellende overheid bepaalt de concrete datum van indiensttreding in onderling akkoord met het personeelslid, als het geselecteerde personeelslid wegens een opzeggingstermijn bij een andere werkgever of wegens een andere geldige reden niet onmiddellijk in dienst kan treden.
Wervingsreserve
De geslaagde kandidaten die niet als eerste eindigen maar wel geslaagd zijn, worden in volgorde van behaalde punten, opgenomen in een wervingsreserve voor deze functie voor de periode van 2 jaar. De duur van de wervingsreserve vangt aan vanaf het moment dat de eerste kandidaat aangesteld wordt door de aanstellende overheid.
Nog meer inlichtingen ?
Wens je nog meer informatie dan kan je tijdens de kantooruren hiervoor terecht op de personeelsdienst op telefoonnummer 014 44 82 37 of via mail op personeel@lille.be.
Wie weet kom jij binnenkort ons team vervoegen!
Veel succes !
Hieronder vind je nog het functieprofiel, aanwervingsvoorwaarden, weddeschalen, andere voordelen, uurregeling
Functieprofiel
Cluster burger en welzijn - maatschappelijk werker
Doelstelling team
De sociale dienst zet zich om ervoor te zorgen dat iedere burger in Lille een menswaardig leven kan leiden. We streven naar een integrale hulpverlening op alle levensgebieden van de cliënt met bijzondere aandacht voor de meest kwetsbaren en dit via een doorgedreven outreachende werking.
Globaal doel van de functie
Als maatschappelijk werker verzeker je het recht op maatschappelijke hulp- en dienstverlening om burgers in staat te stellen een leven te leiden dat beantwoordt aan de menselijke waardigheid en de maatschappelijke integratie bevordert. Je biedt psychosociale hulp, informatie, advies en concrete dienstverlening volgens de meest geëigende methoden van het maatschappelijk werk.
Plaats in de organisatie
Je rapporteert aan de coördinator sociale dienst.
Niveau
B1-B3 (Cv)
Taakbeschrijving
De taakbeschrijving met een overzicht van de specifieke bevoegdheden en taken wordt door de rechtstreekse leidinggevende, bij voorkeur in overleg met de titularis, opgemaakt en goedgekeurd. Deze is verwerkt in een takenmatrix en is ten allen tijde raadpleegbaar.
De taakbeschrijving geeft een overzicht van de belangrijkste specifieke taken zodat de medewerker zich een correct beeld kan vormen van de functie.
Bij de omschrijving van de taken streeft de leidinggevende naar een volledige en actuele taakomschrijving. Dit sluit echter niet uit dat de functie ook (tijdelijke) taken kan omvatten die niet in de lijst zijn opgesomd.
Resultaatsgebieden
Het lokaal bestuur Lille verwacht resultaten op het vlak van taakuitvoering:
- Kwantiteit van het werk
- Kwaliteit van het werk
- Efficiënt werken en zuinig omspringen met materialen, inzet van personeel en budget, bewust effectief en efficiënt omspringen met werktijd en middelen
Het lokaal bestuur Lille verwacht resultaten op het vlak van organisatie en interne werking:
- Het volgen van de interne regels en afspraken betreffende de wijze van taakuitvoering
- Planning en organisatie van het werk
- Interne en externe communicatie
- Samenwerken en waar nodig de grenzen van de eigen functie overstijgen
Het lokaal bestuur Lille verwacht resultaten op het vlak van verbetering:
- Positief-kritisch zijn en actief meedenken en meewerken op het vlak van continue verbetering van de organisatie
- Vanuit de eigen expertise verbetering en innovatie faciliteren en promoten
Kenniscompetenties
- Algemene regelgeving: basiskennis – Je kennis is voldoende om zelfstandig te werken aan doorsnee opdrachten met een normale moeilijkheidsgraad.
- Specifieke regelgeving: grondige kennis – Je volgt proactief wijzigingen op zodat je specifieke opdrachten, inclusief uitzonderingen, tot een goed eind kan brengen.
- Microsoft Office: basiskennis – Je kennis is voldoende om zelfstandig te werken aan doorsnee opdrachten met een normale moeilijkheidsgraad.
- Specifieke software: basiskennis – Je kennis is voldoende om zelfstandig te werken aan doorsnee opdrachten met een normale moeilijkheidsgraad.
- Sectorkennis: grondige kennis – Je volgt proactief wijzigingen op zodat je specifieke opdrachten, inclusief uitzonderingen, tot een goed eind kan brengen.
- Kennis eigen organisatie: basiskennis – Je kennis is voldoende om zelfstandig te werken aan doorsnee opdrachten met een normale moeilijkheidsgraad.
Gedragscompetenties
Kerncompetenties
- Klantgerichtheid: je benadert interne en externe klanten vanuit een houding die erop is gericht om hen optimaal te ondersteunen in het oplossen van hun problemen en tegemoet te komen aan hun wensen en noden. Je houdt hierbij rekening met de belangen van de organisatie en de dienstverlener. Je benadert klanten als een volwaardige partner en staat open voor hun klachten en feedback.
- Oplossingsgerichtheid: je voert toegewezen taken autonoom uit zonder hierbij anderen onnodig te betrekken. Je gaat gepast om met onverwachte wendingen door initiatieven te ontwikkelen binnen de grenzen van de functie en je eigen mogelijkheden. Je kan hiervoor diverse alternatieven genereren, de gepaste keuze maken en deze implementeren binnen het operationele werkveld.
- Betrokken zijn en kwalitatief handelen: je stelt je borg voor het behalen van de doelstellingen van je eigen functie. Bij het uitvoeren van je taken leg je de lat kwalitatief voldoende hoog. Je voelt je hiervoor persoonlijk verantwoordelijk. Je laat organisatiebelangen primeren op persoonlijke belangen.
Functiespecifieke competenties
- Positief beïnvloeden: dankzij je onderhandelingsvaardigheden en de manier waarop je omgaat met mensen oefen je een positieve invloed uit op anderen en laat hen zo de gepaste beslissingen nemen.
- Overtuigen: je kan mensen aanspreken op basis van inhoudelijke argumenten en persoonlijke uitstraling. Je onderbouwt standpunten met rationele argumenten, bent bereid om eigen ideeën ter discussie te stellen en kan je standpunten laten aanvaarden door anderen, met oog en begrip voor tegenargumenten en weerstanden.
- Integreren en synthetiseren: je trekt de juiste conclusies door het samenvatten en integreren van data. Daarnaast genereer je meerdere alternatieven en kom je tot een geïntegreerd eindbeeld.
- Project- en procesmanagement: je structureert complexe opdrachten, rekening houdende met deadlines, doelstellingen en milestones. Je volgt projectmedewerkers op een gestructureerde en planmatige wijze op en stuurt bij waar nodig. Je communiceert op regelmatige wijze de voortgang naar de opdrachtgever.
- Oordeelsvorming: op basis van de beschikbare informatie kan je een objectief onderbouwd beeld over een bepaalde situatie of persoon vormen.
- Initiatief nemen: je stelt je proactief en positief-kritisch op t.a.v. de werkprocessen en taken. Je ziet regelmatig kansen liggen om je functie en taken beter uit te voeren en grijpt deze opportuniteiten met beide handen aan. Je communiceert op gepaste wijze over deze initiatieven.
Gedrag, inzet & attitude
Omgaan met stressfactoren
Je blijft efficiënt functioneren in complexe situaties met (langdurige of regelmatig weerkerende) hoge tijds- of werkdruk, in onverwachte of moeilijke situaties en/of bij tegenslag, teleurstelling of kritiek. Dit geldt ook wanneer deze situaties de eigen opdracht overstijgen.
Indicatoren:
- Je blijft je niettegenstaande grote tijdsdruk open opstellen voor meningen of opmerkingen van anderen.
- Je blijft in situaties van grote druk en weerstand zoeken naar een aangepaste stijl en aanpak om toch jouw doelstelling te bereiken.
- Je brengt, in geval van innerlijke stress, deze stress niet over aan anderen.
- Je blijft na perioden van aanhoudende stress de zaken beheren door onder andere aan gerichte taakverdeling te doen.
- Je denkt proactief aan oplossingen om de complexe situaties te beheersen.
Respectvol en correct handelen
Je maakt in verschillende situaties een goede en geloofwaardige indruk.
Indicatoren:
- Je gebruikt correcte omgangsvormen gezien de omstandigheden (bv. geen voornaam gebruiken in bepaalde situaties, zich verontschuldigen bij te laat komen,…).
- Je draagt zorg voor je voorkomen (netjes en verzorgd, aandacht voor persoonlijke hygiëne).
- Je past je kleding en voorkomen aan in functie van de gedragscode die in de situatie van toepassing is.
- Je behandelt iedereen correct en evenwaardig.
- Je gaat gepast om met verschillende mensen.
- Je toont je matuur in de omgang en gaat goed om met controle, opdrachten en feedback.
- Je hebt respect voor iedereen en gedraagt je correct naar anderen toe.
- Je probeert niet om anderen met halve waarheden voor je kar te spannen.
- Je hebt respect voor de eigendom van anderen en van het bestuur in het bijzonder en gebruikt de ter beschikking gestelde middelen waarvoor ze dienen.
- Je zorgt ervoor dat je belangenverstrengeling vermijdt.
- Je rapporteert eerlijk en volledig.
- Je komt gemaakte beloften en engagementen na.
Organisatiebetrokkenheid en deontologie
Je toont je verbonden met de organisatie en functie en je bewaakt en verdedigt op consequente wijze de belangen, de opdracht en de strategie van de organisatie.
Indicatoren:
- Je durft harde standpunten innemen die ten goede komen van de gehele organisatie, zelfs indien die minder populair zijn binnen de eigen entiteit.
- Je praat over ‘wij’ in plaats van ‘zij’ als je het over de eigen organisatie hebt.
- Je geeft in de eigen aanpak blijk van de belangen van de organisatie te onderkennen en zelf conform te handelen.
- Je legt uit hoe men tot belangrijke beslissingen is gekomen.
- Je verdedigt de keuzes van de dienst/organisatie ten aanzien van collega’s, eigen medewerkers en derde
Vriendelijk zijn
De burger verwacht als ‘klant’ van het lokaal bestuur een klantvriendelijke en professionele dienstverlening. Je staat ten dienste van alle burgers, bedrijven en bezoekers zonder onderscheid te maken en je hebt oog voor hun wensen en behoeften en je handelt hiernaar. Je anticipeert op de behoeften en staat garant voor een kwaliteitsvolle dienstverlening. Je communiceert vriendelijk en beleefd in alle omstandigheden.
Indicatoren:
- Je gedraagt je correct naar alle klanten (intern en extern).
- Je vermijdt betrokken te geraken in roddels en commentaar over klanten (intern en extern).
- Je toont belangstelling als iemand iets aan je vraagt en geeft gepast en correct een antwoord.
- Je draagt bij tot een positief imago van je dienst en van het bestuur in zijn totaliteit.
- Je zegt hartelijk goede morgen, goede dag, … waar mogelijk en wenselijk.
- Je zorgt steeds voor een professioneel antwoord.
- Je hebt aandacht voor een correct non-verbaal gedrag.
Beschikbaar en flexibel zijn
Je zet je in die mate in en je toont engagement zodat je ook in moeilijkere omstandigheden de doelen van de dienst/organisatie kan bereiken. Je kan je eigen gedragsstijl, handelswijze en benadering op een efficiënte wijze veranderen in functie van de situatie of personen om zo een doel te bereiken.
Indicatoren:
- Je bent enthousiast als je een uitdaging krijgt.
- Je geeft wanneer nodig net het ietsje meer om de opdrachten kwalitatief af te werken tegen de deadlines.
- Je bent een doorzetter wanneer nodig.
- In moeilijke omstandigheden en piekperiodes sta je er voor je team.
- Je springt spontaan bij waar nodig.
- Je zoekt eerst oplossingen voor een taak met problemen alvorens je communiceert dat iets niet zal lukken.
Aanwervingsvoorwaarden
- Je beschikt over één van volgende diploma's:
- het diploma van bachelor in het sociaal-agogisch werk met de titel van maatschappelijk assistent, of een daarmee gelijkgesteld diploma;
- het diploma van bachelor in de sociale gezondheidszorg, of een daarmee gelijkgesteld diploma.
De kandidaten met een van de volgende oude diploma’s van vóór de invoering van de bamastructuur komen ook in aanmerking: - het diploma van maatschappelijk assistent, zoals dat destijds is afgeleverd in het sociaal hoger onderwijs van het korte type (hokt) of het hoger onderwijs van één cyclus (ho1C) studiegebied sociaal agogisch werk, of de buitenlandse diploma’s die gelijkwaardig zijn verklaard met een diploma van maatschappelijk assistent;
- het diploma van gegradueerde verpleger, gespecialiseerd in gemeenschapsgezondheid;
- het diploma van sociale verpleegkunde met als titel gegradueerde in de sociale verpleegkunde, dat behoort tot het vroegere paramedisch hoger onderwijs van het korte type. Dat was een langer lopende opleiding met een specialisatie, gespreid over vier studiejaren.
- Ook schoolverlaters zijn welkom
- Houders van een graduaatsdiploma maatschappelijk werker mits zij bereid zijn om binnen 3 jaar het bachelordiploma te behalen. Je hebt een goede kennis van de sociale wetgeving en de sociale kaart
- Je bent empathisch, geduldig, stressbestendig en kan actief luisteren naar de noden van anderen.
- Je hebt sterke communicatieve vaardigheden en een probleemoplossende houding.
- Je kan zelfstandig werken maar je functioneert ook goed in teamverband.
- Ervaring in een gelijkaardige functie is een voordeel maar geen vereiste.
- Je slaagt in een aanwervingsexamen.
Uitgewerkte weddeschaal
Hierbij de uitgewerkte jaarweddeschalen. De bedragen zijn brutobedragen aan 100% en moeten aangepast worden aan de huidige index door vermenigvuldiging met een factor 2,0807 (indexcijfer). Om je bruto -maandwedde te kennen dien je deze bedragen te delen door 12.
Je begint in de weddeschaal B1. Na 4 jaar schaalanciënniteit in B1 en na het verkrijgen van een gunstige evaluatie kan je doorschuiven naar weddeschaal B2. Na tenminste 18 jaar schaalanciënniteit in B1 en B2 kan dan weer doorschuiven naar weddeschaal B3.
Voor deze functie wordt er onbeperkt relevantie ervaring uit privé meegenomen voor de bepaling van de wedde. Wil je graag eens simulatie, aarzel niet om contact met ons op te nemen.
B1 | B2 | B3 | |
Minimum | 17.300 | 18.850 | 19.550 |
Maximum | 23.350 | 26.450 | 29.150 |
Verhoging | 1x1x5005x2x5001x2x4504x2x5001x2x600 | 1x1x6001x2x650 2x2x600 1x2x650 1x2x600 1x2x650 2x2x600 1x2x650 1x2x600 1x2x800 | 1x1x8001x2x750 6x2x800 1x2x750 2x2x800 1x2x900 |
0 | 17.300 | 18.850 | 19.550 |
1 | 17.800 | 19.450 | 20.350 |
2 | 17.800 | 19.450 | 20.350 |
3 | 18.300 | 20.100 | 21.100 |
4 | 18.300 | 20.100 | 21.100 |
5 | 18.800 | 20.700 | 21.900 |
6 | 18.800 | 20.700 | 21.900 |
7 | 19.300 | 21.300 | 22.700 |
8 | 19.300 | 21.300 | 22.700 |
9 | 19.800 | 21.950 | 23.500 |
10 | 19.800 | 21.950 | 23.500 |
11 | 20.300 | 22.550 | 24.300 |
12 | 20.300 | 22.250 | 24.300 |
13 | 20.750 | 23.200 | 25.100 |
14 | 20.750 | 23.200 | 25.100 |
15 | 21.250 | 23.800 | 25.900 |
16 | 21.250 | 23.800 | 25.900 |
17 | 21.750 | 24.400 | 26.650 |
18 | 21.750 | 24.400 | 26.650 |
19 | 22.250 | 25.050 | 27.450 |
20 | 22.250 | 25.050 | 27.450 |
21 | 22.750 | 25.650 | 28.250 |
22 | 22.750 | 25.650 | 28.250 |
23 | 23.350 | 26.450 | 29.150 |
Wat bieden wij jou?
Naast je maandelijkse wedde zijn er nog enkele extralegale voordelen:
- Maaltijdcheques van 8 euro waarvan 1,09 werknemersbijdrage
- Ecocheques
- Fietsvergoeding voor woon-werkverkeer van 0.35 euro/km
- Gratis aansluiting hospitalisatieverzekering (ook tussenkomst voor gezinsleden)
- Tweede pensioenpijler
- Kansen op permanente opleiding en persoonlijke ontwikkeling
- Gunstige verlofregeling
- Korting sportabonnement Sportoase Balsakker
- Mogelijkheid tot fietslease na 6 maanden dienst
Uurregeling
Het dagschema voor een voltijds personeelslid ziet er uit als volgt :
Glijtijd | Stamtijd | glijtijd | standaardtijd | |
Maandag | 08.00-09.00 | 09.00-12.00 | 12.00-21.00 | 10U48 |
Dinsdag | 08.00-09.00 | 09:00-12.00 | 12.00-19.00 | 7u12 |
woensdag | 08.00-09.00 | 09.00-12.00 | 12.00-19.00 | 7u12 |
Donderdag | 08.00-09.00 | 09.00-12.00 | 12.00-19.00 | 7u12 |
vrijdag | 08.00-09.00 | 09.00-12.00 | 12.00-16.00 | 3U36 |
Deze standaardtijd wordt in rekening gebracht bij vakantie, ziekte, …
Aanwezigheden voor 08.00u en na 19.00u worden niet als arbeidsprestatie aangerekend, behoudens uitdrukkelijke opdracht van de clustercoördinator, algemeen directeur of het college van burgemeester en schepenen. Deze prestaties worden gevalideerd volgens de compensatieregeling inzake overuren.
Prestaties worden opgevolgd via een tijdsregistratiesysteem.
Mocht je nog bijkomende vragen hebben, aarzel vooral niet en neem contact op met de personeelsdienst 014 44 82 37 of via personeel@lille.be.