De huidige strategieën vanuit de Vlaamse overheid en de lokale besturen blijken onvoldoende om de gewenste en broodnodige modal shift daadwerkelijk in onze straten terug te zien. En dat zorgt voor ongelukkige bewoners, blijkt uit de resultaten. Straatvinken en de meer dan 2.000 meewerkende burgers geven de nieuwe lokale besturen tips om in hun gemeente de komende legislatuur wél effectief werk te maken van straten waar het aangenaam wonen en vertoeven is.
2.088 telpunten in Vlaanderen
De resultaten zijn afkomstig van het jaarlijks terugkerende burgeronderzoek Straatvinken, waarbij burgers in heel Vlaanderen verkeerstellingen uitvoeren in hun eigen straat. Op 16 mei 2024 vond de zevende editie plaats. Met pen en papier brachten deelnemers op 2.088 telpunten één uur lang het verkeer in hun straat in kaart. Alle burgers samen telden maar liefst 726.346 verkeersbewegingen (te voet, met de (bak)fiets of per step, met het openbaar vervoer, de auto, motorfiets, bestel vrachtwagen).
Aandeel auto's niet gedaald
In grote steden, waar veel alternatieven voor de auto zijn, bedroeg het aandeel niet-duurzame verplaatsingen in 2019 41% en in 2024 bijna 44%. Het verschil is statistisch niet significant, maar met de beleidsvoornemens om het aandeel auto’s doen dalen, had er al een significante daling moeten zijn. In randgemeenten rond steden bedroeg het aandeel niet-duurzame verplaatsingen 81% in 2019 en bijna 83% in 2024 in de gemiddelde straat. Ook daar werd dus geen daling waargenomen. In de rand lijkt het er wel op dat de verkeersdrukte wat is gedaald, maar dat is niet het geval in het centrum van Antwerpen (het deel binnen de Ring, de lage-emissiezone). Terwijl de resultaten van Straatvinken in 2023 nog voorzichtig positief waren, valt uit de tellingen dit jaar dus een stilstand vast te stellen.
Resultaten Straat-O-sfeer
De continue verkeersdrukte heeft immers niet alleen invloed op de mobiliteit, maar ook op de leefbaarheid van een straat. Bijna 2.000 deelnemers vulden dit jaar ook de vragenlijst van straat-O-sfeer in, waarmee de onderzoekers polsen naar de leefbaarheid van de straat van de deelnemers. Daaruit blijkt een hoge correlatie tussen het verkeer en de positieve beleving van een straat.
De ervaringen van bewoners geven aan dat er een directe link is tussen de mate van verkeersdrukte, de verkeerssnelheid en het gevoel van geluk en veiligheid in een straat.
Volgende editie op 22 mei 2025
Wil je volgende keer graag mee tellen? Noteer dan alvast donderdag 22 mei 2025 in je agenda.