Naar inhoud
thuisloket

Keuzemenu bij het bellen naar de noodnummers

Keuzemenu bij het bellen van 112 of 101
België voerde zopas het keuzemenu in voor de noodnummers 112 en 101. Je kiest meteen het type hulpdienst dat je nodig hebt, ongeacht welk nummer je belt (112 of 101). In alle gevallen helpen de medewerkers je verder, ook als je geen of de verkeerde keuze zou maken.

Eén keuzemenu voor de twee noodnummers

Ongeacht of je 112 of 101 belt, laat het keuzemenu je toe om te kiezen welke hulp je nodig hebt: de brandweer, de ambulance of de politie. Zodra de keuze gemaakt is, kom je in contact met een operator van de noodcentrale die onmiddellijk de hulpdiensten kan sturen die je nodig hebt. Dit keuzemenu maakt het gemakkelijker om in noodsituaties een keuze te maken en helpt vermijden dat je oproep wordt doorgeschakeld van 112 naar 101 (of omgekeerd). Ook als het niet lukt om een keuze te maken, of als je de verkeerde keuze maakt, krijg je een operator aan de lijn.

Hoe werkt het menu?

1. Bel naar het noodnummer 112 of 101
2. Luister naar de boodschap:
   "Noodcentrale. Voor ziekenwagen of brandweer, druk 1.  Voor politie, druk 2. "
3. Maak je keuze: 1 of 2 

Eerst hoor je het keuzemenu. Zodra je je keuze bevestigt door op 1 of 2 te drukken, word je doorgeschakeld naar een operator van de noodcentrale die je nodig hebt. Indien je geen keuze maakt, herhaalt de boodschap zich nog één keer en daarna word je automatisch doorgeschakeld naar de noodcentrale die territoriaal bevoegd is. 

Heb je de app 112 BE al?  

Via de app 112 BE kan je ook snel kiezen voor hulp van een ziekenwagen, brandweer of politie. Je opent de app en kiest het type hulp via een icoon. Doven, slechthorenden en mensen met een spraakstoornis kunnen eenvoudig in de app aangeven dat zij niet kunnen telefoneren. Zij kunnen dan via berichten met de noodcentrale communiceren.

Datum van het bericht: maandag 24 februari 2020

Alle nieuws