Heb je geen officieel adres? Onder bepaalde voorwaarden kan je een referentieadres krijgen. Het referentieadres is dan je officiële adres. Dit heb je nodig om post te ontvangen, uitkeringen te kunnen aanvragen, ...
Het referentieadres mag niet je verblijfplaats (domicilie) zijn. Je mag er dus niet overnachten of goederen of meubels hebben staan.
Wat?
Meestal neem je een referentieadres bij een andere persoon, bijvoorbeeld familie of vrienden. De persoon bij wie je een referentieadres wil nemen, moet wel toestemming geven en moet zelf zijn/haar hoofdverblijfplaats op dat adres hebben.
Voor wie?
- personen die verblijven in een mobiele woning (woonwagen, caravan, boot, ...)
- personen die minder dan een jaar naar het buitenland gaan voor studie- of zakenreizen
- personen die geen eigen woning hebben door een te laag inkomen
- militairen en burgerpersoneel in het buitenland en hun gezin
- diplomatiek en consulair personeel en hun gezin
- personeel in ontwikkelingssamenwerking en hun gezin
- beschermde getuigen
Hoe aanvragen?
Je kan een referentieadres bij een natuurlijk persoon aanvragen bij de dienst Burgerzaken. Vermeld zeker je naam, telefoonnummer en je vraag voor een referentieadres.
Verdere procedure?
- Een medewerker van de dienst Burgerzaken zal je contacteren voor een afspraak.
- Tijdens het gesprek bekijkt de medewerker of je in aanmerking komt voor een referentieadres.
- Indien je in aanmerking komt, maakt de medewerker de nodige papieren in orde.
- De wijkagent komt langs bij de persoon bij wie je het referentieadres neemt om zijn/haar toestemming hiervoor te bevestigen.
- Het referentieadres neemt een einde als één van de partijen dit wenst.
Wat meebrengen?
- je identiteitskaart
- bewijsstukken afhankelijk van je reden voor een referentieadres:
- indien je in een mobiele woning verblijft: inschrijvingsbewijs van de caravan, boorddocumenten van de boot, ...
- studie- of zakenreis: attest van de school of werkgever
- bij gebrek aan bestaansmiddelen: attest van de sociale dienst
- militairen: attest van het leger
- diplomatiek en consulair personeel: attest van FOD Buitenlandse Zaken
- personeel ontwikkelingssamenwerking: attest van de hulporganisatie
- beschermde getuigen: attest van de Getuigenbeschermingscommissie
Kostprijs?
De aanvraag van een referentieadres is gratis.
Tip!
Je sluit best een schriftelijk akkoord met de persoon bij wie je een referentieadres neemt. Vermeld zeker jullie persoonsgegevens, het adres en volgende vermeldingen:
- dat het om een referentieadres gaat (je verblijft er dus niet).
- dat de persoon bij wie je een referentieadres neemt de post en documenten die voor jou op het adres toekomen aan jou zal bezorgen. Specifieer eventueel wanneer en de manier waarop de persoon je de post zal bezorgen.
Met dit akkoord kan de bewoner aantonen aan bijvoorbeeld schuldeisers en deurwaarders dat je niet in de woning verblijft en ze dus geen beslag kunnen leggen op de goederen van de bewoner. Anderzijds heb jij ook zekerheid dat de je alle post en documenten ontvangt.
Meer informatie?
Voor meer informatie kan je terecht bij de dienst Burgerzaken.
Wat?
Daklozen en gedetineerden kunnen onder bepaalde voorwaarden ingeschreven worden op het adres van het OCMW.
Voor wie?
- Je bent dakloos en
- je bent niet ingeschreven in het bevolkingsregister
- je hebt niet voldoende middelen om zelf een woning te voorzien
- Je verblijft in de gevangenis (gedetineerde) en
- je kan niet langer ingeschreven blijven op het adres in Lille waar je voor je gevangenneming woonde.
Hoe aanvragen?
Je kan een referentieadres bij het OCMW aanvragen bij de sociale dienst. Vermeld zeker je naam, telefoonnummer en je vraag voor een referentieadres.
Verdere procedure?
- Een maatschappelijk assistent zal je telefonisch te woord staan en samen met jou een afspraak maken voor een gesprek..
- Tijdens dit gesprek zal de maatschappelijk assistent je situatie in kaart brengen en bekijken of je in aanmerking komt voor een referentieadres bij het OCMW. Dit is het sociaal-financieel onderzoek.
- De maatschappelijk assistent legt zijn/haar bevindingen voor aan het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst. Dit comité zal beslissen of je het referentieadres krijgt toegekend en bepaalt ook de voorwaarden.
- Indien je het referentieadres krijgt toegekend, worden de nodige papieren in orde gebracht en contact genomen met de dienst Burgerzaken voor de inschrijving.
- Je neemt regelmatig zelf contact met de sociale dienst om je post en documenten op te halen.
- Het referentieadres neemt een einde als je niet meer voldoet aan de voorwaarden.
Wat meebrengen?
- je identiteitskaart
- rekeninguittreksels van de laatste 3 maanden (zichtrekeningen, spaarrekeningen, ...) Breng hiervoor je gsm met bankapp of je bankkaart mee.
Kostprijs?
De aanvraag van een referentieadres is gratis.
Meer informatie?
Voor meer informatie kan je terecht bij de sociale dienst.